Primerament si preguntés a molts de vosaltres; Em sabríeu dir de que va el llibre? o De què us imagineu que anirà enfocat el llibre? es podrien resoldre fàcilment aquestes dos grans preguntes. Tots sense haver-nos llegit el llibre estaríem d'acord que el llibre va adreçat als mestres que comencen, els que tenen un granet de sorra en el futur de mestre i que han d'anar construint poc a poc per arribar a ser uns bons mestres. Un cop llegit el llibre veus però que va molt més enllà, que també ensenya molts casos pràctics, casos que realment passen a l'aula i que ens podem trobar amb nens i nenes en el dia que exercim de mestre. també ens explica experiències de mestres, habilitats i maneres d'ensenyar d'aquests. A nosaltres ens serveix de punt de mira per aprendre d'experiències de mestres que estan molts anys fent aquesta professió i conèixer les dificultats que tenen per després saber-les afrontar sense pors.
Des del seminari he escollit alguns fragments que més m'han impactat del llibre, o si més no que considero més importants:
"pàg 10 - Cada persona és un projecte, i un projecte sempre té present un horitzó que mai no arribarà a assolir del tot, que ai no arribarà a fer seu, i és bo que així sigui, perquè el dia que tinguis la sensació que has arribat a port, descobriràs un nou port que reclama la teva activitat educadora o, encara més sorprenent, descobriràs que ets en un port on no esperaves arribar."
--> Aquest fragment posa de manifest que sempre hem de tenir nous objectius, que la consecució de nous objectius faran que descobrim coses noves i avancem en el coneixement, mai s'acaba el coneixement, sempre hi ha coses noves per aprendre.
"pàg 17 - La nostra feina és vocacional".
--> Aquesta professió ha de ser vocacional ja que ha de estar fomentada a atendre les necessitats dels altres. Els mestres han de gaudir del que fan i per gaudir han de tenir vocació.
"pàg 38 - El mestre culte no és el mestre que sap moltes coses, el mestre culte és el que accepta els límits del seu propi saber i fa possible anar més enllà d'aquest límit."
--> El nou mestre serà el que s'acosti al nivell dels alumnes, no considerar-lo com a ésser superior i que fa possible que l'alumne s'enriqueixi.
"pàg 68 - Educar és fer créixer la nostra humanitat, i els errors formen part d'aquest viatge. Sense aquesta esperança i confiança inicials no hi ha coneixement possible."
-->Quan eduquem hem de saber que existeixen errors, que els errors en la mesura són bons, el fet de corregir-los dóna molt enriquiment en l'alumne i fa possible el coneixement.
"pàg 82 - Una cosa sí que volem deixar ben clara: les màquines mai no substituiran la nostra feina, tal com nosaltres l'entenem i te l'estem explicant"
--> La manera com entendre l'alumne no podrà ser substituït per cap robot, el robot no passarà mai a ser el nou mestre del futur.
"pàg 119 - Un bon mestre ha de vibrar davant dels seus alumnes, els ha d'escoltar,ha d'estar al seu costat i trobar la manera perquè s'engresquin a aprendre coses importants."
--> Algunes de les qualitats que ha de tenir un bon mestre, sense aquestes qualitats no farem possible que els nens aprenguin amb nosaltres.
"pàg 128 - La indiferència és una actitud que no té cabuda en l'ofici d'educar."
--> Mai ens podem quedar indiferents sobre un tema, una qüestió, sempre hem d'anar més enllà i veure diferents tipus de vista, si ens quedem indiferents vol dir que no estem aprenent.
Crec que és un llibre teòric i a la vegada pràctic, ajuda molt a conèixer diferents aspectes relacionats amb la família, l'infant i el mestre, factors clau en l'aprenentatge i el desenvolupament cap al coneixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada