dissabte, 28 de novembre del 2009

Recitació: Pà amb tomàquet

Avui a classe de COED he recitat el poema Pa amb tomàquet de Miquel Martí i Pol. He triat aquest poema perquè trobo que és força original i és breu i entenedor. Parla sobre tradició catalana, aquest cas del pa amb tomàquet amb pernil i llonganissa. M'agrada perquè són tradicions del lloc on visc (Catalunya)







Poema:

PA AMB TOMÀQUET
    Déu ens dó ser catalans
    per menjar bon pa amb tomàquet
    amb un raig d'oli discret
    i un pols de sal si fa falta;
    pa de pagès si pot ser,
    que és més saborós que els altres,
    i tomàquet ben madur,
    però que no ho sigui massa.

    Déu ens dó un tall de pernil
    o llonganissa ben ampla
    perquè acompanyem el pa
    ben sucadet amb tomàquet;
    pernil de bon mastegar,
    llonganissa de la Plana,
    que els osonencs en això
    tenim molta nomenada.

    Déu ens dó tot el que he dit
    i bons amics a la taula
    per compartir el que mengem
    i fer petar la xerrada
    que conversar amb els amics
    sempre sol despertar gana
    i el menjar, si és compartit,
    resulta més agradable.

dijous, 26 de novembre del 2009

Debats











Des de l'assignatura de COED ens han proposat la realització de debats per tal de posar en pràctica allò que hem après a classe i d'aquesta manera poder desenvolupar-nos amb el tema de la comunicació oral i no verbal.
Primerament, L'imma Gómez, professora de COED ens va passar un vídeo d'una lliga universitària de debats perquè veiéssim un bon model de debat i tot seguit en va explicar les pautes de l'activitat.

Ens va donar una pauta de debats. En un primer moment havíem de separar-nos per grup i triar un tema per debatre. En el meu cas vàrem triar aquest: Pla escola 2.0. Les noves tecnologies a l'aula. Dels deu membres del grup, cinc defensaran el i cinc defensaran el No.
Començarà un la introducció al tema, després hi hauran dos oradors que exposaran els arguments a defensar a favor o en contra, un altre que farà d'investigador (encorregat de cercar informació i fer preguntes a l'equip contrari) i l'últim que s'encarregarà de fer una conclusió final on reafirmarà els arguments proposats pels oradors.
A cada equip hi haurà un capità, el qual serà l'encarregat de coordinar la preparació del debat.

El debat estarà dividit en quatre parts: introducció, arguments, contraarguments/preguntes i conclusió. Cadascuna de les parts tindrà una durada de tres minuts.

Durant els debats tots el membres del grup disposarem una pauta per a avaluar-nos i avaluar també als nostres companys. Hi haurà una avaluació conjunta de grup.

Crec que es tracta d'una pràctica molt interessant, jo personalment no n'havia realitzat cap d'aquestes dimensions, sempre fèiem un debat però sense temps establert i finalment sempre acabava sent una "olla de grills". Crec que és una bona manera de fer despertar l'interès de la gent i tractar temes diversos però enfocats a l'educació.

Comunicació audiovisual

Ha classe de COED hem observat una conferència de Guillermo Orozco sobre la comunicació audiovisual.

Edu3.cat



Guillermo Orozco és professor i investigador del Departament d’Estudis de Comunicació Social de la Universitat de Guadalajara, Mèxic. Professional de la comunicació audiovisual.


Compara el fet de ser audiència amb ser home o dona, no pel fet de néixer home o dona se sap com ser-ho.
S'ha d'aprendre un mínim de software quan fem anar un ordinador. La imatge és universal, tothom sap veure la TV i escoltar-la, nosaltres donem significat a les imatges però a vegades sense passen per alt.

Diferents prespectives segons enfocament de la imatge, si està inclinada cap a sota es veu inferior i quan està inclinada cap a dalt és veu superior.
diu:
Perquè el que es veu a les pantalles no és pura realitat?
Perquè la lent de la càmara selecciona coses de la realitat.
S'ha d'entrenar la vista per veure certes imatges, cada mitjà tecnològic té un codi, s'hauria d'aprendre el codi.
Els nens estan mediats per la família , l'escola alhora de veure la TV, ells interactuen en pantalles més o menys controlats.

1era responsabilitat d'educar-->família i escola.
Si hi ha problemes de comunicació a la família, si el fill no rep atenció dels pares llavors el fill veurà més la tv, jugarà més als videojocs etc..

S'ha de dotar els mitjans tecnològics als alumnes per fer ús d'elles alhora d'educar-se, tot el que ve amb imatge va amb un escrit complementat.
Els nens naveguen, no es parla de la lògica digital en els ordinadors, no és el mateix ensenyar de manera audiovisual que amb llibre de text.

A més, també juguen un paper important en aquesta educació els medis de comunicació, encara que no vulguin educar i es neguin a fer-ho. No poden evadir aquesta responsabilitat perquè les audiències s’eduquen a partir del que veuen i amb el que interactuen.

Com integrar l'educació en mitjans a l'escola?
Què caldria canviar per fer-ho possible?

S'hauria de desenvolupar les competències comunicatives. Caldria fer una alfabetització audiovisual, digital i desenvolupar pedagogies de cada medi i tecnologia de comunicació que permetés treure profit del potencial d’aquestes tecnologies.


---Opinió personal---

Crec personalment que els infants d'aquesta generació haurien de tenir molts recursos tecnològics però saber com fer servir-los.

Des de l'escola, la família i els medis de comunicació s'ha d'ajudar per desenvolupar l'aprenentatge cognitiu d'aquests nens a partir de la tecnologia sense malmetre el seu interès. Els medis de comunicació per altra banda, han d'educar i per tant han de censurar certs programes en "horari infantil".

CEIP MAR BELLA











L'alba i jo hem visitat aquesta escola.

CEIP Mar Bella
és el nom de l'escola pública que vàrem visitar.
Aquesta escola es troba situada entre la platja de la mar bella i el barri del Poblenou.
Els cursos oscil·len entre p-3 i 6è de primària, és una escola d'una sola línia per classe, petita relativament i amb les instal·lacions justes.
Hem pogut veure 2 patis, un dels quals era per infantil de sorra i amb tobogants i l'altre el de primària que era de ciment sense porteries ni res.

Nosaltres vàrem poder observar diverses classes d' E.Física:

A les classes d'E.F. els més petits s'estaven dins de l'escola, al petit gimnàs i treballaven expressió corporal, lateralitat, pisocmotricitat etc..

Amb primària(5è) la professora estava fent tennis al pati de ciment, treballava cops de dret, el material que utilitzaven estava cedit per l'ajuntament .



Finalment ens varen deixar assistir a una classe de català on treballaven per llibres i un quadren d'activitats.
















Coses que m'han agradat
:

· Aula d'acollida
· Gimnàs
· Aula de ciències
· l'Hort que hi havia al pati

Coses que m'han desagradat:
· Les columnes sense protecció dins del pati i l'escola
· L'aula d'informàtica
· Metodologia a classe de català

Factors que m'han fet reflexionar:
· La multiculturalitat que hi ha al centre.
· El respecte que s'observava entre companys.
·L'acompanyament a les aules d'infantil dels pares a les 9:00 am.
· El treball de la professora de l'aula d'acollida.

Factors que m'han fet actuar:
·La classe de psicomotricitat amb els nens de P-5
· Els nens en general
·Els jocs a classe d'E.Física

dilluns, 23 de novembre del 2009

LA MASIA DEL BARÇA
















Divendres 18 de Novembre vàrem visitar la masia del FCB.


La masia del barça es va inaugurar el 26 de setembre de 1966, situada al costat de l’estadi del F.C.Barcelona era una anitga residència pagesa (1702) que després van traspassar a l’entitat del club, primerament però es va fer servir per a la confecció d’una maqueta, una sala de treball d’arquitectes i constructors per rebre visites d’entitats constructores.


S’inaugurà com a residència el 20 d’octubre de 1979.
Hi resideixen joves d’entre 6 i 18 anys provinents d’equips de bàsquet, hoquei patins i majoritàriament de futbol. Tots són nois, no hi ha cap noia, aquest fenomen és degut a que les noies malauradament els clubs no confien en aquestes professionalment en el món de l’esport i no és subvenciona.



Cal destacar però que també hi ha un nombre molt gran que després d’estar un temps llarg a la masia després s’entornen als seus països natals sense poder haver arribat a ser futbolistes professionals, per això un objectiu primordial de la masia és donar formació a tots aquests nens.


En el meu punt de vista vaig veure que per un costat hi ha molts interessos per part del club, perquè el club vol que juguin els màxims partits, que entrenin i disposar-los sempre que puguin, però aquests futbolistes també són persones, joves que tenen el seu futur en les seves mans i que han d’estudiar per si no triomfen en la vida de l’esport. Vaig poder observar que a la masia tenen moltes facilitats, els porten a l’escola amb autobús, no perden temps amb llargs recorreguts i després a les famílies els surt gratuït l’allotjament d’aquests joves i totes les despeses extres, tan com si la família es desplaça a veure’l.

Trobo molt bé el fet de que siguin tutelats pel cap de la masia i se’ls controli perquè estan sota unes normes des de que es troben tots junts a la masia. A la masia es preocupen no tan sols de la formació d’aquests alumnes, sinó també que puguin compaginar horaris d’entrenament amb l’escola per tal d’aprofitar el màxim aquestes hores a classe i que no vagin després perduts i també es preocupen de la salut d’aquests joves.

Crec que la masia està molt bé com a centre d’acollida, es força acollidora però penso que aquests joves residents se’ls a de dir des d’un bon principi amb el que es poden trobar perquè sinó pot esdevenir una frustració i que el nen se’l maqui per tot els seu recorregut professional.



Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia



Avui a TIC hem estat parlant sobre les competències digitals dels mestres en relació a les TIC.


A classe per tal de conèixer una mica més aquestes competències el Jorge Coderch, professor de l'assignatura ens ha proposat la lectura de cinc documents que apareixen al blog de l'assignatura. Després va crear un fórum al blink per explicar com adquirim una competència.


Jo he llegit els estàndards docents de l'UNESCO on, entre d'altres, s'estableix que un mestre hauria de ser capaç de descriure la funció i el propòsit de les eines i saber-les utilitzar, aquestes eines són anomenades TIC.

Aquesta és una competència que actualment estem treballant des de l'assignatura de Gestió de la Informació i TIC, amb la introducció de les diferents eines que hem anat treballant, com el Google docs, el Cmap Tools, l'Audacity, el Gimp o el MovieMaker. Totes aquestes eines i recursos són un recolzament a l'hora de fer explicacions i aprofundir en el coneixement.

Taula competències Unesco


Les Tic són cada vegada més present avui en dia en les tasques docents, l'objectiu bàsic de les TIC és poder arribar al coneixement a travès d'eines facilitades per aquestes, aquestes eines podríem dir que han de ser fàcils i molt intuïtives perquè tan els més petits com els professors puguin utilitzar, avui en dia cada vegada és més present tenir pissarres digitals a l'aula o projectors fins i tot portàtils personals o "notebooks", amb aquestes eines els nens aprenen més, no és només un fet de que aprenguin més sinò és més la motivació extra que tenen, aquestes competències abans esmentades és poden treballar a molts àmbits (ex.escola).
S'ha de tenir present que l'escola ha de començar per donar formació al seu professorat sobre la utilització de les TIC a l'aula i el professorat ha d'intentar integrar-ho a les classes.