dijous, 5 de novembre del 2009

Com parlar bé en públic


En el nou marc de l’Espai Europeu d’Educació Superior la capacitat de comunicació oral esdevé una competència vital per als universitaris. De fet, cada vegada amb més freqüència, els estudiants han de realitzar presentacions orals, però molts no saben com parlar bé en públic, i alguns, fins i tot, pateixen por escènica quan s’han d’enfrontar a aquest tipus de situacions.


Des de l'assignatura bloc i Tic en referència a crear una blogosfera i interactuar entre blocs recomanaria mirar l'entrada del bloc sobre com fer una exposició oral del bloc Bitàcola deMestra Tic.

Bibliografia: RUBIO, J. PUIGPELAT, F. (2007). Com parlar bé en públic. 1ª edició. Barcelona: Mina.

Tècniques i consells per parlar bé en públic

1. Preparació: Com més sapiguem, més segurs estarem.
2. Aparentar seguretat. Tant si en sabem com si no, el més important és fer creure que sí coneixem el tema en profunditat.
3. Elements de recolzament: Recolzar-se en un tamboret, sostenir un bolígraf ens poden ajudar a tranquil·litzar-nos i a no gesticular en excés.
4. Esquema del que es vol dir: Apuntar les paraules clau en un paper o un PowerPoint per anar-les recordant.
5. Assajar davant un mirall: El que veus en el mirall és el que veuran els teus espectadors.
6. Parlar a poc a poc: Una de les millors maneres d’aparentar tranquil·litat.
7. Roba elegant, però còmode: No portis vestit si l’ocasió no ho requereix.
8. No posar-se nerviós davant les preguntes: Encara que no sàpigues que contestar, demostra seguretat.
9. Beure aigua: A part d’aclarir la veu et permet pensar mentre beus una mica.
10. Mirar als ulls de l’audiència: Si els mires estaran més atents.

“El llenguatge oral ha de buscar per damunt de tot la simplicitat, la claredat i la immediatesa.”

En resum: frases curtes i contundents, separades per pauses. Ser concret, i evitar tecnicismes i paraules complicades. Sobretot claredat en l’exposició, un bon ús de l’ordre gramatical.

dimecres, 4 de novembre del 2009

GRANS COMUNICADORS

Des de l'assignatura de gestió i Tic sobre la blogosfera també recomanaria mirar l'entrada del bloc de la Cristina Rueda que parla sobre els bons comunicadors.

A la classe de Comunicació oral, escrita i digital vàrem estar veient entre tot el grup A alguns comunicadors i els vàrem descriure amb alguns adjectius.

Entre aquests podem observar els següents:



Alfredo Pérez Rubalcaba.............................Tranquil i segur.

Lorenzo Milà........................................Tranquil, segur i objectiu.

Espartac Peran......................................Bona fonètica i lèxic, dinàmic.

Joan Laporta....................................... Expressiu, educat i prudent.

Pep Guardiola................ Comprensiu, apassionat, concís, bona expressió corporal, competent e intel·ligent.

Jordi Basté.........................................Imparcial, seriós, amb sentit de l’ humor, amb personalitat, empatiu i pròxim.

Josep Cuní..........................................Bon to de veu, informat i proper.

Josep Llobató.......................................Obert, sincer i sociable.

Sergi López.........................................Xerraire, dinàmic i precís.

Antoni Basses.......................................Confiança, tranquil i clar.

Andreu Buenafuente..................................Clar, dinàmic, segur, expressiu i amb bona presència.




El llenguatge i les llengües

Des de l'assignatura de COED ens han proposat la lectura del capítol "El lenguage y las lenguas" del llibre de Tuson Lingüística (1984).

Tuson exposa que els éssers humans ens comuniquem per una o altra llengua

Diu que és alguna cosa més que un mitjà de comunicació.
Totes les senyals estan destinades a la transmissió d’informació. Les senyals adquireixen el seu ple sentit quan són utilitzades: quan serveixen d’enllaç entre emissor i receptor. Es obi que el llenguatge humà està constituït per senyals i combinacions de senyals peculiarment organitzades, sense això es impensable l’existència del llenguatge.


Elements per una definició de llenguatge


Deixant de banda les deficiències mentals que hom pot tenir, tot ser humà es comunica per mitjà d’una o altra llengua. La humanitat té com a facultat (innata o no) el llenguatge, un mitjà d’expressió i de comunicació que li és propi i que es diferent del que posseeixen els primats més desenvolupats.


El llenguatge i la organització de l’entorn


Amb una llengua organitzem el nostre entorn, el món en el que vivim, i sotmetem les nostres percepcions a diversos graus d’abstracció.
La limitada varietat de les percepcions es veu reduïda a un nombre limitat de tipus d’objectes i de tipus de fenòmens.

El llenguatge i el pensament

El llenguatge és un element bàsic en la constitució del pensament i molt particularment, permet el discurs abstracte a diferents nivells.

El llenguatge i la memòria

El llenguatge és el suport bàsic de la memòria. La memòria col3lectiva d’un poble es conserva en mites, llegendes, històries i tradicions en el que el seu vehicle és la llengua (oral i escrita) d’una comunitat.

El llenguatge i l’autoexpressió

El llenguatge fa possible l’autoexpressió com a existència del discurs intern. El cert és que la nostra llengua és la companya necessària e inseparable del fluir discursiu: no desenvolupem els nostres pensaments al marge de la llengua.

Definició general de llenguatge

- És un mitjà o instrument de comunicació i és el més extens de tots els que posseïm.
- És el factor bàsic que ens constitueix com éssers humans perquè fa possible el discurs abstracte i la parla desplaçada.
- És un mitjà amb el que ordenem tant les experiències que tenim de l’entorn com les que s’originen en nosaltres mateixos.
- El llenguatge juga el principal paper en la constitució del pensament i és suport de la memòria.
- El llenguatge ens permet l’expressió lliure e interior i és la causa del diàleg que mantenim amb nosaltres mateixos.

EXPOSICIÓ DRETS INFANTS




En aquesta entrada faig referència a l'exposició de drets de l'infant des de l'assignatura de Societat Família, Escola.
Podem observar amb les imatges alguns dels resultats de les exposicions.
l'activitat ja ha estat explicada anteriorment a l'altre entrada sobre els drets dels infants.

DRETS DELS INFANTS




























1. Dret a la igualtat, sense distinció de raça, religió o nacionalitat.
2. Dret a una protecció especial que asseguri un creixement mental i social sa i lliure.
3. Dret a un nom i a una nacionalitat.
4. Dret a una alimentació, habitatge i atenció mèdica adequats.
5. Dret a una educació i atenció especials per als infants físicament o mentalment disminuits.
6. Dret a comprensió i afecte per part de les famílies i de la societat.
7. Dret a l'educació gratuita. Dret a divertir-se i a jugar.
8. Dret a atenció i ajuda preferents en cas de perill.
9. Dret a protecció contra l'abandonament i l'explotació en el treball.
10. Dret a rebre una educació que fomenti la solidaritat, l'amistat i la justícia entre tothom.


El treball sobre drets humans consistia en representar d'una manera original la relació que existeix entre drets de l'infant, cooperació i escola. Aquesta representació es podia fer mitjançant collage, pòster, dibuix, escultura, muntatge multimèdia...
Totes les representacions estaven molt preparades i es podia veure la relació entre aquests aspectes.
La representació dels drets dels infants que hem va agradar més va ser l'obra de teatre que van protagonitzar uns companys de classe disfressats, també es pot apreciar altres obres dels drets humans.

Va ser un treball creatiu sobre els drets humans on cadascú mostrava els drets més significatius.



El "càncer" de la classe














Tots sabem que a qualsevol classe, sigui de primària o no es fan grups, grups d'amistat, cadascú és diferent, a un li agrada molt anar a esquiar, a un altre li agrada molt l'escalada, a l'altre sortir de festa.
Ahir a seminari vam fer un experiment que es podia aplicar perfectament a una situació real d'aula.

L'experiment consistia en fer grups, primer de tot ens van explicar la dinàmica a tots, van sortejar 2 persones del grup que serien els que farien de mestres i de tots els altres hi hauria un alumne que seria el marginat, l'apartat de la classe. aquest nen estaria apartat de la classe, els altres companys no els farien cas, l'apartarien i no el tindrien en compte.
Primer de tot ens van posar a cadascú una espècie de gomets de colors, aquests gomets eren de diferents formes i colors. Cadascú no es veia el gomet que portava però es van fer grups per colors de gomet i formes, n'hi havia un però que portava el gomet negre i que es va quedar sol.
Els mestres van entrar a classe i van intentar integrar aquest nen, van experimentar la manera com tractar aquest nen i fer veure als altres alumnes que l'han d'acceptar, que es diferent però que és part del grup.

La dinàmica va costar des d'un principi, perquè els alumnes que es juntàven entre ells no volien anar amb el nen "càncer" perquè deien que feia pudor, que es menjava els mocs, etc...
La veritat esque els mestres van intentar tot i més per fer que tots estiguessin junts.

Finalment vàrem proposar algunes solucions a la problemàtica de l'aula.

Possibles solucions:

- Separar els grups per números
- Fer que els nens marginats del grup fossin els que escollissin els altres components del seu grup.
- Deixar el nen dins de classe i preguntar-li davant tota la classe com se sent.
- Demanar als nens una redacció sobre com solucionar la situació d'un nen marginat a classe i breu reflexió posterior.
- Demanar als nens com se sentirien si els fessin "bulling" a ells.
-Veure pel·lícula sobre "el bulling" o un anunci sobre el tema.




dimarts, 3 de novembre del 2009

LLIBRES DIGITALS




















Llibres de text digitals?

Avui a l'actualitat educativa he pogut observar la implantació dels llibres digitals, es proposa des de les escoles que els nens substitueixin els llibres de text per llibres digitals, a mi personalment m'ha interessat força el tema, ja que es tracta d'un tema que ens afecta directament i que és molt actual i s'anirà convertint en una realitat. Des d'aquest bloc m'agradaria destacar els principals avantatges e inconvenients d'aquests llibres i seguidament conèixer una mica aquests llibres.
També he pogut escoltar des de professionals educadors i mestres que opinen sobre els llibres digitals, he pogut escoltar-ho des de el bloc Bitàcola deMestraTic, penso que hi han opinions a favor i en contra, però no es pot decidir perquè encara no tenim fets per poder dir que serà un invent favorable o desfavorable, ja es veuran els resultats en un futur.
Enllaç-->PROJECTE 1x1: JA NO ÉS OBLIGATORI UTILITZAR LLIBRES DE TEXT DIGITALS
Debat de ràdio sobre llibres digitals.

Avantatges dels llibres digitals

· En un lector digital hi caben centenars de llibres i això, en facilita el transport i l'emmagatzematge.
· Permeten augmentar la mida de la lletra al gust del lector.
· Disponibilitat immediata: sense moure't de casa pots tenir-los al teu avast, es poden descarregar d'internet en qualsevol hora i moment.
· Accessibilitat: pots trobar-los a través d'internet
· Economia: són molt més barats que els llibres convencionals, fins i tot hi ha webs que n'ofereixen de forma gratuïta i de tots els temes.

Inconvenients dels llibres digitals

· Poder de l'editorial: si l'editorial propietària dels drets no ho vol; en aquest cas, sols se n'ofereixen unes quantes pàgines o bé una simple ressenya.
· Experiència que t'ofereix la lectura, el fet de tenir-lo davant, tocar el llom...
· El preu inicial del lector(l'aparell) que pot oscil·lar entre 240€-600€


Com es llegeixen?

Els llibres digitals es podran llegir en diferents suports. El més còmode i el que pretén ser el més habitual és el lector digital o e-reader on hi caben centenars de llibres i a més, consta d'una pantalla de tinta digital que evita que la vista es cansi com passa quan es llegeix a través de la pantalla de l'ordinador o del mòbil.

On es poden aconseguir?

Els llibres digitals ja es poden comprar a través d'aquesta web. Per fer-ho has d'enregistrar-te com a usuari, seleccionar el llibre, fer el pagament a través d'internet, descarregar-lo a l'ordinador i passar-lo al lector digital mitjançant un cable USB. Durant aquesta campanya de Sant Jordi els e-books també es podran comprar a les llibreries. Seran uns llibrets on hi haurà un codi que s'haurà de posar a la pàgina web per poder obtenir el llibre.

Quin preu tenen?

El preu del llibre digital és inferior al llibre de text en paper, aproximadament costa un 60% del que val en el format imprès. El marge que guanya l'autor amb aquest format és el mateix que rebia amb el llibre convencional.


Pregunta d'una enquesta publicada al ButlleTIC (les notícies Tic de la XTEC), els resultats es mostren a continuació.

Penses que el llibre de text digital facilita/facilitaria la teva tasca docent?
  • (51%, 146 Vots)
  • No (37%, 106 Vots)
  • No ho sé (12%, 33 Vots)

Vots totals: 285










dilluns, 2 de novembre del 2009

Audacity, GIMP i Movie Maker.



Aquesta pràctica des de l'assignatura de Gestió de la informació i TIC consisteix en combinar 3 programes que hem treballat a classe: Audacity, GIMP i Movie Maker.

Com?
Molt senzill, primer amb l'Audacity haurem de gravar amb la nostra pròpia veu en un text com ara un poema, o en conte.

Amb el GIMP treballarem les imatges que triem per acompanyar el so. Jo el que he fet ha sigut calcular la mitjana de totes les mides de les fotos que he utilitzat. Tant d'amplada com d'alçada, el resultat ha sigut, respectivament, el següent: 600 x 600. Si en el moment de cercar les imatges les cerques amb google posant-li la mida de les imatges després ja no les has de retocar amb GIMP.

Finalment, amb el Movie Maker, unirem les dues parts: so i imatge en un sol vídeo.
El text que he escollit ha estat un poema titulat Raig de sol del qual en desconec l'autor.

Ha estat una pràctica molt útil pel fet de que s'utilitzen 3 programes en una mateixa pràctica, es bo saber per a què serveix un programa però encara ho és fet el fet de poder integrar 3 programes en un i obtenir aquest resultat.

PRÀCTICA MAPA CONCEPTUAL


Des de l'assignatura de Gestió i Tic hem après a fer mapes conceptuals, una eina que dona molt bon resultat per crear mapes d'aquest tipus és CMAPTOOLS, amb aquest programa podem crear un mapa conceptual, per ordenar conceptes alhora d'estudiar o bé per tenir enllaços de temes que ens interessen i que no fa falta anar buscant cada moment, nosaltres aquesta pràctica l'hem fet amb el tema programari lliure on hem destacat diferents programes.

El programa és molt intuïtiu i permet fer moltes coes, us animo a tots i a totes a fer més ús a partir d'ara d'aquesta eina que coneixem i que ens pot anar molt bé ara i per ser futurs mestres.

Mapa conceptual (web) per poder clicar els enllaços.