divendres, 4 de desembre del 2009

Galeries

L’altre dia a classe de COED vàrem veure diferents vídeos d'anuncis publicitaris, entre ells: Galeries i el del cotxe Altea XL

Aquest és un anunci publicitari de la campanya de moda de Galeries.

Galeries



Exercici a classe: anàlisi anunci de galeries

Anuncien tota la moda, complements pels nens per al proper curs, material escolar, jaquetes, pilotes, motxilles...

Primerament, al començament de l'anunci tot passa molt a poc a poc, s'esperen que toqui el rellotge, la càmera va a poc a poc, d'aquesta manera volen que ens fixem en els detalls, ens van dient que les robes que anuncien són molt resistents i fan la comparació amb els nens. Al final de l'anunci tot canvia, tot va més ràpid, els nens surten a fora...

Finalment a través d'un anunci de Galeries vam poder veure comprovar i fixar-nos més detingudament en elements com: velocitat, el ritme, volum de la música i la llum.

Oh Brother!












Aquest és un d'aquells anuncis televisius que no deixen a ningú indiferent. Al principi et quedes mirant amb cara de extranyat, però que llets estan publicitant? Escoltant atentament la història del monstre que conten ... Oh Brother!

història de l’anunci

Podem observar a una família en principi ben estant on tots són feliços. Un bon dia decideixen tenir una mascota de companyia, el pare i la filla se’n van a una tenda d’animals per tal de comprar un. És aquí quan la nena es fixa en l’animal més lleig que hi ha en tota la tenda. El pare que no pot resistir-se a la mirada innocent de la nena que realment s’ha “enamorat” d’ aquell esser, acaba comprant la criatura.
L’animal té la capacitat de créixer quant més l’estimes, així que arriba un dia en què degut a les seves immenses dimensions, aquest pobre no entra en el cotxe que té la família al principi. Tothom està amoïnat per aquest problema, fins que apareix la gran solució: Comprar un mètode de transport on hi capegessin tots, i aquest no és menys que el nou Seat Altea XL.


A classe de COED l'Imma ens va proposar que miréssim l'anunci del Seat Altea XL i observéssim i féssim un anàlisi d'aquest.

Primerament es pot observar com el ritme de la música es diferent durant el transcurs de l'anunci, avança quan va passant l'anunci i també tendeix anar més lent en el moment que és vol remarcar una acció o que tingui més rellevància.

Al principi de l'anunci la cançó és lenta i quan el monstre va creixent llavors el ritme també avança i el volum també s'incrementa i és més fort. Quan tot és soluciona llavors, quan ja té el cotxe, cap al final la música torna a anar molt més ràpid.
Pel que fa a la iluminació, al principi de l'anunci és molt més fluixa i a mesura que anem avançant es fa molt més intensa, varia a mesura que passa l'anunci, la il·luminació és més fosca en moments tristos (tenda) en canvi quan és més clara és en moments de més alegria (quan creix el monstre).

Aquests anuncis tenen molta riquesa ja que des del principi no saps que s'anuncia.

dijous, 3 de desembre del 2009

Papiroflèxia




Activitat molt interessant realitzada a seminari en la qual ens van realitzar un cor i una estrella per fer un joc. Ens van explicar els passos al mateix temps que també anaven posant un vídeo.

Trobo que aquestes activitats sempre són molt dinàmiques i no es tracta de fer figures molt complicades, sinó de fer la teva pròpia figura, un cop acabes l'activitat i veus que ha sortit bé tens més ganes de fer una altra figura.

Cançons

A les primeres sessions de COED l'Imma ens va posa diverses cançons i nosaltres havíem d'escriure uns quants adjectius que definirien aquelles cançons, el que nosaltres percebíem alhora d'escoltar-les.

Personalment jo vaig definir-les amb els adjectius següents:


Gripau blau---> Alegre, jugaresc, animat, presumit i cregut.

[Wiskyns] Lila---> Contundent, expressiu i pintoresc.

Pedro Navaja---> Rumbera, tranquil·la i monòtona.

Com un puny---> Expressiu, profund, tranquil, trist, solitud.

Nit de Sant Joan (Jaume Sisa)--->Tista, profund, germanor, festa, tradició i màgia.


Finalment vàrem posar en comú aquells adjectius que nosaltres havíem escrit alhora d'escoltar les diferents cançons, vàrem poder observar que sortien molts adjectius diferents ja que no tothom percebia les cançons de la mateixa manera encara que tots estàvem d'acord si era una cançó animada, trista, de festa, etc. Es va tractar doncs d'una classe entretinguda i molt amena.

Visita escola Arc Iris















Jo i els altres companys de diferents seminaris vàrem visitar juntament amb la professora Dolors Busquets l'escola Arc Iris que us presentaré a continuació:

L’escola Arc Iris va ser fundada l’any 1942 després de la guerra i neix amb el nom d'escola "26 de Enero" ja que es trobava en època franquista. Abans aquesta escola era una casa municipal i va ser cedida per crear l’escola, per això és una escola municipal i és una escola pública i laica.
Era una escola creada per nens amb problemes respiratoris gràcies al seu ambient natural, a causa d’això, es podia seguir sent una escola municipal i quedar una mica camuflada del franquisme.
Quan va arribar la democràcia al país, l’escola va passar a dir-se Arc Iris.

Les instal•lacions de l’escola són molts grans, entre elles podem destacar: Aula d'audiovisuals, aula de música, taller de plàstica, gimnàs, menjador, laboratori...
















S’hi troba un gran centre de natura, 2490 m2 de jardins, hort, bosc i centre reproductor de tortugues mediterrànies.



























Pel que fa a la meteorologia, els encarregats són els alumnes de 5è de primària els quals la miren diàriament. L’hora de mirar el temps és a les 11 del matí i miren la boira, la contaminació, els núvols, la direcció del vent i la temperatura. Baixen molta informació d’ Internet. Utilitzen diversos aparells per tal de realitzar totes aquestes mesures meteorològiques: el penell per la direcció del vent, l’anemòmetre per mesurar la força i velocitat del vent, el termòmetre per la temperatura, el baròmetre per la pressió atmosfèrica, el psicròmetre per l’ humitat i el pluviòmetre per la pluviositat.

Personalment era molt gratificant poder observar la quantitat de coses, projectes e il·lusió que hi havia per part dels nens i també poder veure una escola gran, dividida verticalment i amb tanta natura al seu entorn.




La descripció

A classe de COED l'Imma ens ha repartit un dossier sobre la descripció.


La descripció: és un mode d'organització del discurs que pretèn representar lingüísticament persones, animals, objectes, etc...

Juntament amb la seqüència narrativa i la dialogal és part essencial de la representació del món de ficció.


Podem distingir dues classes de descripció: Objectiva i Subjectiva

1) Descripció objectiva: l'autor adopta una actitud imparcial davant de l'objecte descrit, i es limita a descriure amb la major objectivitat i precisió possible, les característiques que el defineixen.

2) Descripció subjectiva: l'autor reflecteix el que li suggereix personalment l'objecte que descriu.


ESTRUCTURA TEXTOS DESCRIPTIUS

1- Establiment del tema ( presentació de l'objecte)
2- Caracterització ( es poden distingir les qualitats, propietats, i parts de l'objecte de la descripció)
3- Relació amb el món exterior ( es poden fer múltiples associacions que es poden activar amb altres móns)

COM ES FA ?

1. explorar la situació-->seleccionar minuciosament les paraules precises que ens permetin imaginar l'objecte de descripció.
2. esquema estructural per tal d'ordenar les informacions que hem obtingut.
3. redacció del text. Un cop realitzades les activitats anteriorment mencionades, s'inicia la redacció del text descriptiu.


TÈCNIQUES DESCRIPTIVES
:

- Sintagmes nominals àmpliament adjectivals

Ex.: El bosc
espès, fresc i fosc...
-
Verbs en present o imperfecte d'indicatiu
Ex.: La casa
espera impacient l'arribada de la família
- Paraules que descriuren impressions sensorials

Ex.: El vent del sud,
calent i lent... ( tacte)
- Definicions

- Enumeracions

RECURSOS EXPRESSIUS
:

- Comparacions
- Metonímies
- Personificacions
- Al·literacions

Característiques d'un text/discurs

















Que són les característiques del text?

Són les qualitats que té un escrit/discurs quan actua eficaçment en una situació comunicativa.

Poden ser:

1- Descriptives: són les que analitzen i expliquen el funcionament d’algun aspecte lingüístic.

- Coherència: selecciona la informació rellevant de la que no ho és i, a més, estableix una relació lògica entre les diferents parts d’un text.

- Cohesió: conjunt d’elements que estableixen una relació o uns vincles entre els diferents elements o parts d’un text i que permeten que aquest s’interpreti bé.

- Adequació: grau d’adaptació d’un text a la seva situació comunicativa tenint en compte el registre i el dialecte.

2- Prescriptives: marquen normes d’ús.

- Correcció: norma explícita d’ús en una comunitat lingüística.

- Variació: La qualitat dels trets estilístics i expressius d’acord amb determinats valors socials.

dimecres, 2 de desembre del 2009

Exposició sobre el Territori




El Jordi Mur i jo avui hem realitzat l'exposició sobre el territori, hem escollit el tema de la identitat de Catalunya, el tema el vam proposar entre els dos, ens ha permès recordar la cultura i tradicions del pròpi territori i conèixer altres aspectes importants com són la llengua i les seves variants (els dialectes). Pensem que no ha estat gens fàcil sintetitzar el tema amb el temps facilitat que eren 6 minuts, ja que aquest demà donava molt de sí.

Altres exposicions d'avui:


1. Sandra Pérez i Sandra Fernández: el barri de la Barceloneta
2. Joan Amat i Jordi Mur: la identitat de Catalunya
3. Encarni Bosch i Mireia Casanovas: la desigualtat social a Barcelona
4. Karen Luna i Helena Prim: una hora en una aula d'acollida
5. Emma Sáez i Alba Salinero: el mercat del Clot


Hem realitzat un petit FORMULARI del tema per tenir una mica més informació i saber què en penseu.



dimarts, 1 de desembre del 2009

Procés de composició escrita

A classe de COED la Imma ens va facilitar un esquema sobre el model teòric de Linda Flower i John R. Hayes del 1981.






Planificació

Explorar la situació comunicativa


Recollir i generar idees


Organitzar idees


Documentar-se

Explorar la situació comunicativa

TEXT Daniel Cassany, La cuina de l’escriptura, Barcelona, Empúries, 1993: p. 47.

GUIA PER EXPLORAR EL PROBLEMA RETÒRIC

Propòsit

• Què vull aconseguir amb aquest escrit?

• Com vull que reaccionin els lectors i les lectores?

• Què vull que facin amb el meu text?

• Com puc formular amb poques paraules el meu propòsit?

Audiència (receptor)

• Què sé de les persones que llegiran el text?

• Què saben del tema de què escric?

• Quin impacte vull causar-los?

• Quina informació els haig d'explicar?

• Com els l’haig d'explicar?

• Quan llegiran el text? Com?

Autor (emissor)

• Quina relació espero establir amb l'audiència?

• Com vull presentar-me?

• Quina imatge meva vull projectar en l’escrit?

• Quin to vull adoptar?

• Què saben de mi els lectors i les lectores?

Escrit (missatge)

• Com serà aquest escrit que faré?

• Serà gaire llarg /curt?

• Quin llenguatge faré servir?

• Quantes parts tindrà?

• Com me l’imagino?



dilluns, 30 de novembre del 2009

Habilitats lingüístiques: Ser bons comunicadors


Llegir, parlar, escoltar i escriure.

Aquestes són les quatre habilitats que un usuari ha de dominar per poder comunicar-se amb eficàcia en totes les situacions possibles.

Llegir: Llegir és el procés a partir del qual es comprèn un text escrit. Llegir=Comprendre

- És un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text ( el significat que un escrit té per qui el llegeix -el lector- no és exactament igual que el significat de l'autor va voler donar-li sinó que és una construcció pròpia.

- Llegir és aconseguir un objectiu, llegim per una finalitat (plaer, estudiar,...).

- És un procés d’interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix ha de fer-se seu el text i ha d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció del que li aporta el text.
- Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència (habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al significat de la resta del text- pel context) continu: qui llegeix formula una hipòtesi sobre el text que llegirà i també del que passarà.

Escriure: Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.


Parlar: Parlar és el procés pel qual s’expressa el pensament mitjançant el llenguatge de forma coherent, clara i de forma correcta a la situació comunicativa.


Escoltar: Escoltar és comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu d’interpretació d’un missatge pronunciat oralment.


Escoltar implica:

-Ser actiu i participatiu

-Un respecte a l'emissor i les seves idees


- Ser objectiu per intentar entendre que ens diu l'altre.


A més a més un bon oient sap descobrir els objectius o propòsits de l'orador.


- Sap descobrir les idees principals del missatge.

- Sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba l'orador.

OPINIÓ PERSONAL


Crec que totes aquestes habilitats són importants, cadascuna d'aquestes habilitats es relacionen entre elles, per exemple per comprendre una cosa has de saber llegir i escriure el que tu penses sobre allò. Jo crec que totes aquestes habilitats juntes són importants i no es pot prescindir de cap d'elles.